سرفه در سگ

سرفه در سگ | علت ایجاد سرفه در سگ ها

سرفصل محتوا

صدای سرفه سگ زنگ خطر را در اکثر صاحبان سگ به صدا در می‌آورد. آیا سگ شما مریض است؟ آیا او خفه شده است؟ آیا باید با دامپزشک  تماس گرفته شود؟ سرفه سگ می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که می‌تواند خطرناک باشد، در این مقاله آنچه شما باید در مورد علل سرفه در سگ‌ها بدانید و کارهایی که می‌توانید در مورد آن انجام دهید آورده شده است.

 چرا سگ‌ها سرفه می‌کنند؟

 سگ‌ها دنیا را با بینی و گهگاه با دهان خود کشف می‌کنند. سگ شما با انواع چیزها از جمله گردوغبار، میکروب‌ها و گاه‌به‌گاه ساقه علف در تماس است. همه این موارد می‌توانند باعث سرفه شوند که تشخیص اینکه سرفه سگ شما جدی است یا به‌سادگی صدای گلویش را صاف می‌کند، دشوار می‌کند. سرفه‌های گاه‌به‌گاه ممکن است رفتار طبیعی سگ باشد و دلیلی برای نگرانی نباشد. از سوی دیگر سرفه‌های مکرر می‌تواند نشانه مشکل جدی‌تری باشد، به‌خصوص اگر تغییراتی در صداها یا الگوهای تنفسی ایجاد شود.

سرفه در سگ

 انواع سرفه سگ

 یکی از راه‌های محدودکردن علل احتمالی سرفه سگ شما، شناسایی نوع سرفه است. این اطلاعات مهمی است که باید جمع‌آوری کنید، زیرا می‌تواند به دامپزشک شما کمک کند تا تصمیم آگاهانه‌تری در مورد مراقبت از حیوان خانگی شما بگیرد. در صورت سرفه سگ دلبندتان می‌توانید این سؤالات را از خود بپرسید

 آیا این یک سرفه عمیق، خشک و شدید است؟

 آیا این یک سرفه شدید و آهسته است؟

 آیا این سرفه مرطوب است؟

 آیا سگ شما در خواب سرفه می‌کند؟

 هر یک از این انواع سرفه ها نشان‌دهنده مشکل خاصی است. وقتی با دامپزشک خود تماس می‌گیرید، مطمئن شوید که دقیق صدای سرفه سگ خود را توصیف می‌کنید، زیرا این مورد می‌تواند به تشخیص اینکه آیا این علایم اورژانسی است یا نه یا شاید یک بیماری مسری و یا ویروس آنفلوانزای سگ باشد بسیار کمک کند.

سرفه در سگ

 علل شایع سرفه سگ

سرفه در سگ ها می تواند علل مختلفی داشته باشد که ما در ادامه به برخی علل شایع سرفه در سگ ها اشاره خواهیم کرد.

 سرفه سگدانی

 سرفه عمیق، خشک سگ می‌تواند نشانه سرفه سگدانی یا تراکئوبرونشیت (راه هوایی فوقانی، به معنی نه ریه) باشد. سرفه سگدانی یک بیماری بسیار مسری است که توسط باکتری یا تعدادی از ویروس‌ها ایجاد می‌شود. به طور معمول فقط باعث بیماری و ناراحتی خفیف می‌شود، اما می‌تواند به ریه‌ها فرود آید و باعث مشکلات جدی مانند ذات‌الریه یا برونشیت مزمن شود. سگ‌ها می‌توانند سرفه سگدانی را در پانسیون‌ها و هر مکان دیگری که سگ‌ها در آن تجمع می‌کنند، منتقل کنند. معمولاً این یک بیماری جدی نیست، اما دامپزشک شما ممکن است داروهایی را برای کمک به درمان سرفه تجویز کند و به شما توصیه می‌کند که سگ خود را تا پایان مرحله عفونی از سگ‌های دیگر دورنگه دارید.

 گلودرد

 سرفه‌های شدید و تند می‌تواند نشان‌دهنده تحریک راه هوایی فوقانی، عفونت یا حتی انسداد جزئی باشد. سگ شما گلودرد دارد می‌تواند ثانویه به ورم لوزه (در سگ‌ها نسبتاً غیرمعمول است)، ثانویه به عفونت‌های دهان یا سینوسی گفته شده، یا احتمالاً جسم یا ماده‌ای خارجی در گلویش گیرکرده که باعث ناراحتی و گلودرد می‌شود. اشیاء خارجی در گلو خطرناک هستند و از تنفس و بلع مناسب جلوگیری می‌کنند. یک جسم خارجی که به مری سگ شما راه پیدا می‌کند می‌تواند به طور بالقوه تهدیدکننده زندگی باشد و حتما نیاز به توجه فوری دامپزشکی دارد.

 مشکلات ریوی

 سرفه مرطوب می‌تواند نشانه‌ای از مشکل راه هوایی تحتانی یا ریه (ریوی) باشد. این صداهای خیس مانند نشان می‌دهد که ممکن است مایعی در ریه‌های سگ شما وجود داشته باشد. برخلاف سایر سرفه‌ها، تنفس حتی زمانی که سگ سرفه نمی‌کند سخت می‌شود. این امر مستلزم توجه فوری دامپزشکی است، به این معنی که باید با دامپزشک خود تماس تلفنی داشته باشید و دراسرع‌وقت برای سگ خودزمان ویزیت رزرو کنید.

 ذات‌الریه

 معمولاً سگ‌هایی با سیستم ایمنی ضعیف یا توسعه‌نیافته از جمله توله‌سگ‌های جوان و سگ‌های مسن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. علل زیادی برای ذات‌الریه در سگ‌ها وجود دارد، از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها یا آسپیراسیون ثانویه به استنشاق مواد خارجی پس از استفراغ یا پس از قرارگرفتن در معرض سموم می تواند تاثیر گذار باشد.

 فروپاشی نای

 نژادهای کوچک سگ در معرض افزایش خطر فروپاشی نای هستند. یکی از علائم فروپاشی نای، سرفه‌های است که صدایی شبیه غاز دارد. این صدا ممکن است زمانی که سگ شما به قلاده‌اش می‌کشد واضح‌تر شود، سگ‌های چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به فروپاشی نای هستند. همچنین می‌تواند در هوای گرم و مرطوب در حین ورزش و تحرک ظاهر شود.

سرفه در سگ

 بیماری قلبی

 انواع مختلفی از بیماری‌های قلبی در سگ‌ها وجود دارد. هنگامی که قلب به‌عنوان یک پمپ به‌درستی کار نمی‌کند، ممکن است مایع در ریه‌ها شروع به جمع‌شدن کند. این حالت نارسایی احتقانی قلب نامیده می‌شود. نژادهای سگی که مستعد بیماری قلبی هستند، مانند کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، ممکن است با پیشرفت بیماری شروع به سرفه کنند. این نوع سرفه عمدتاً زمانی اتفاق می‌افتد که سگ شما خواب یا دراز کشیده باشد. و به این معنی است که مایع در اطراف ریه‌های سگ شما جمع می‌شود. این یک علامت جدی است، بنابراین حتماً با دامپزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی نارسایی احتقانی قلب صحبت کنید.

 علل کمتر شایع سرفه سگ

 دلایل فوق سرفه در سگ‌ها همگی جدی هستند، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که کمتر شایع هستند ممکن است دامپزشک شما بخواهد آن را رد کند.

 دیستمپر

 کرم قلب

 ویروس آنفلوانزای سگ

 برونشیت مزمن

 سرطان

 درمان سرفه سگ

 سرفه در سگ معمولاً قابل‌درمان است. بااین‌حال، قبل از اینکه دامپزشک شما بتواند سرفه سگ شما را درمان کند، باید علت اصلی سرفه را تشخیص دهد. دامپزشکان بر اساس ترکیبی از آزمایش‌ها و علائم بالینی تشخیص می‌دهند. دامپزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد، به قلب و ریه سگ شما گوش می‌دهد، دمای سگ شما را می‌سنجد و آزمایشات تشخیصی را در صورت لزوم انجام می‌دهد تا مشخص کند چه چیزی سگ شما را آزار می‌دهد. هنگامی که او علت اصلی را پیدا کرد، دامپزشک شما در مورد یک برنامه درمانی که نیازهای منحصربه‌فرد سگ شما را برآورده می‌کند، صحبت می‌کند که هم سرفه سگ شما و هم علت یا بیماری زمینه‌ای را درمان می‌کند.

درحالی‌که سرفه‌های گاه‌به‌گاه در سگ‌ها به طور معمول طبیعی است، سرفه‌های مداوم یا شدید باید باعث ارزیابی دامپزشکی شود. علل سرفه در سگ‌ها متنوع است و شامل تحریکات جزئی تا شرایط بالقوه شدید می‌شود. تشخیص زودهنگام و درمان مناسب برای اطمینان از سلامت همراهان سگ ما ضروری است. معاینات منظم دامپزشکی، مراقبت‌های پیشگیرانه و هوشیاری در مورد عوامل محیطی به حفظ سلامت تنفسی و شادی کلی سگ کمک می‌کند.