نفخ در گربه

نفخ در گربه | چگونه از نفخ در گربه ها جلوگیری کنیم

سرفصل محتوا

نفخ شکم ، یک عملکرد طبیعی بدن در گربه ها است، درست مانند انسان. در حالی که نفخ گاه به گاه طبیعی است، ولی گاز بیش از حد یا بدبو می تواند دلیلی برای نگرانی صاحبان گربه باشد. در این مقاله جامع، به نفخ در گربه ها می پردازیم و علل، علائم و استراتژی های مدیریت آن را بررسی می کنیم.

نفخ شکم در گربه ها چیست؟

نفخ، خروج گاز از دستگاه گوارش از طریق راست روده است. در گربه ها، این گاز عمدتاً از نیتروژن، اکسیژن، دی اکسید کربن و مقادیر کمی متان و هیدروژن تشکیل شده است ، نفخ بیش از حد می تواند نشانه ای از مشکلات اساسی سلامت در گربه ها باشد.

علل نفخ در گربه

نفخ در گربه ها همیشه مشکل ساز نیست ولی اگر ادامه دار باشد می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد با توجه به این موضوع در ادامه به علل های ایجاد نفخ در گربه ها اشاره خواهیم کرد.

عوامل غذایی 

گربه ها می توانند به تغییرات رژیم غذایی حساس باشند. معرفی غذاهای جدید یا تغذیه با رژیم های غذایی بی کیفیت می تواند منجر به ناراحتی های گوارشی و نفخ شود.

غذاهای پر فیبر

برخی از غذاهای پر فیبر گربه ممکن است منجر به افزایش تولید گاز شود. رژیم غذایی غنی از فیبر همیشه برای همه گربه ها مناسب نیست.

شیر و فرآورده های لبنی

بسیاری از گربه ها دارای عدم تحمل به لاکتوز هستند و مصرف شیر یا محصولات لبنی می تواند منجر به نفخ در گربه ها و ایجاد ناراحتی گوارشی شود.

بیماری التهابی روده (IBD)

گربه های مبتلا به بیماری التهابی روده یا IBD ممکن است نفخ را در نتیجه التهاب مزمن در دستگاه گوارش تجربه کنند.

آلرژی های غذایی

واکنش های آلرژیک به برخی مواد موجود در غذای گربه می تواند به صورت نفخ و سایر علائم گوارشی ظاهر شود.

عفونت های گوارشی

عفونت های باکتریایی یا انگلی در دستگاه گوارش می تواند هضم طبیعی را مختل کرده و منجر به نفخ در گربه ها شود.

تند غذا خوردن

گربه هایی که خیلی سریع غذا می خورند ممکن است هوا را همراه با غذای خود ببلعند که منجر به افزایش تولید گاز و ایجاد نفخ در آن ها شود.

استعداد نژادی باعث نفخ در گربه

بعضی نژاد های گربه مانند پرشین ها و پاگ ها ، به دلیل آناتومی منحصر به فرد صورتشان، ممکن است بیشتر مستعد نفخ شکم باشند.

 

نفخ در گربه

علائم نفخ در گربه 

نفخ در گربه ها می تواند یک علامت نگران کننده باشد و ممکن است نشان دهنده مشکلات اساسی سلامت باشد. برخی از علائم رایج نفخ در گربه ها عبارتند از:

 

ایجاد سر وصدا در دستگاه گوارش

متورم شدن شکم

از دست دادن اشتها

دشواری در تنفس

درد یا ناراحتی در ناحیه شکم

تغییرات در رفتار گربه

اسهال و استفراغ

 

تشخیص و ارزیابی نفخ در گربه

تشخیص و ارزیابی نفخ (گاز بیش از حد) در گربه ها مستلزم معاینه کامل توسط دامپزشک است. هدف تعیین علت زمینه ای و رسیدگی به هر گونه مشکل بهداشتی مرتبط است. در ادامه مراحلی که معمولاً در تشخیص و ارزیابی نفخ در گربه ها انجام می شود آورده شده است.

معاینه فیزیکی

دامپزشک با معاینه فیزیکی گربه شما شروع می کند. آنها به دنبال علائم ناراحتی، اتساع شکم و هر یافته فیزیکی غیرعادی دیگری خواهند بود.

سابقه پزشکی

دامپزشک از شما در مورد سابقه پزشکی گربه، از جمله تغییرات اخیر در رژیم غذایی، تغییر در رفتار، یا سایر علائم مربوط به نفخ شکم، سوال خواهد کرد.

تاریخچه غذایی

اطلاعات در مورد رژیم غذایی گربه شما ضروری است. آماده باشید تا جزئیاتی در مورد نوع غذایی که گربه شما می خورد، هرگونه تغییر اخیر در رژیم غذایی، غذاها یا تکه های سفره داده شده و تعداد و حجم وعده های غذایی را ارائه دهید.

تجزیه و تحلیل مدفوع

معاینه مدفوع ممکن است برای بررسی انگل ها یا سایر مشکلات گوارشی که می تواند به نفخ شکم کمک کند انجام شود.

آزمایش خون

ممکن است آزمایش خون برای ارزیابی سلامت کلی گربه و بررسی شرایط پزشکی زمینه‌ای مانند پانکراتیت، بیماری کبد یا بیماری کلیوی توصیه شود.

 

نفخ در گربه

 

رادیوگرافی یا سونوگرافی

اشعه ایکس از شکم می تواند به تجسم دستگاه گوارش و شناسایی مسائلی مانند تجمع گاز، اجسام خارجی یا انسداد کمک کند. یا ممکن است سونوگرافی انجام شود تا دید دقیق تری از اندام های شکمی داشته باشد و هرگونه ناهنجاری را شناسایی کند.

ارزیابی رژیم غذایی

در صورت مشکوک بودن به فاکتورهای رژیمی، دامپزشک ممکن است تغییر رژیم غذایی گربه، حذف برخی از مواد تشکیل دهنده، یا انجام یک آزمایش غذایی را برای تعیین اینکه آیا ترکیبات خاصی باعث ایجاد نفخ می شوند یا خیر، توصیه کند.

 آندوسکوپی یا بیوپسی

در مواردی که معاینه دقیق تری از دستگاه گوارش ضروری باشد، ممکن است روش های آندوسکوپی یا بیوپسی توصیه شود.

 پیشگیری از نفخ در گربه 

پیشگیری از نفخ در گربه ها اغلب شامل رسیدگی به علل زمینه ای یا عوامل موثر است. در ادامه اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از نفخ شکم در گربه خود انجام دهید

غذای گربه با کیفیت بالا

تغذیه یک غذای گربه با کیفیت بالا با موادی که به راحتی قابل هضم هستند می تواند احتمال نفخ را کاهش دهد.

تغییرات تدریجی رژیم غذایی

اگر نیاز به تغییر رژیم غذایی گربه دارید، این کار را به تدریج طی یک هفته یا بیشتر انجام دهید تا به سیستم گوارشی او اجازه دهید تا تنظیم شود.

 

نفخ در گربه

 

اجتناب کردن از محصولات لبنی

بسیاری از گربه ها به لاکتوز حساسیت دارند، به این معنی که نمی توانند لاکتوز موجود در محصولات لبنی را هضم کنند. از دادن شیر یا لبنیات به گربه خود خودداری کنید.

 تکنیک های آهسته تغذیه

برای تشویق گربه ها به آهسته غذا خوردن و کاهش بلع هوا، از کاسه های آهسته تغذیه یا فیدرهای پازل استفاده کنید.

پروبیوتیک ها

استفاده از پروبیوتیک‌ها ممکن است به جلوگیری از نفخ در گربه‌ها کمک می کند،. پروبیوتیک‌ها حاوی میکروارگانیسم‌های مفیدی هستند که می‌توانند تعادل دستگاه گوارش را حفظ کنند و به هضم بهتر مواد غذایی کمک کنند.

کنترل بخش های غذایی

از تغذیه بیش از حد خودداری کنید و مطمئن شوید که اندازه غذا با اندازه و سطح فعالیت گربه شما مناسب است.

 

در حالی که نفخ شکم در گربه ها یک اتفاق رایج است، نفخ بیش از حد یا مزمن را نباید نادیده گرفت. این می تواند نشانه ای از مشکلات زمینه ای سلامت یا مشکلات غذایی باشد که نیاز به توجه دارند. با درک علل، علائم و استراتژی های مدیریتی که در این مقاله بیان شده است، صاحبان گربه می توانند بهتر از گربه خود مراقبت کنند و از سلامت گوارش و سلامت کلی آنها اطمینان حاصل کنند. اما برای تشخیص و برنامه درمانی مناسب متناسب با نیازهای گربه خود با دامپزشک مشورت کنید.